جلد کتاب سمینارهای تخصصی کودکان کار

جلد کتاب سمینارهای تخصصی کودکان کار

نوع سفارش:          طراحی جلد کتاب   |   گرافیک دیزاین

سفارش دهنده:      جمعیت امداد انشجویی امام علی(ع)

زمان :                    تابستان 1395

توضیحات :             کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربۀ دوران کودکی بی‎بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند. کار کودک نزد بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی فعالیتی استثماری تلقی می‌شود.(منبع)

وجود کودکان کار در جوامع امروزی ما به عنوان مسئله ای لاینحل درآمده است و تاکنون از سوی دست اندرکاران اجتماعی، حقوقی و قضایی برنامه جامعی در راستای حل آن ارائه نشده و تنها به پاره ای از فعالیتهایی که ریشه دار و عمیق نیستند بسنده می شود.
کار کودکان هم اکنون به یک معضل لاینحل در جامعه ما تبدیل شده است. به نظر می رسد حلقه گمشده حل این معضلات به رسیدگی به مسائل مختلفی از جمله بی سوادی خانواده ها، اعتیاد والدین، کار اجباری و… برمی گردد که گریبانگیر کودکان و خانواده های آنان شده است. معمولاً این کودکان ملزم هستند، درآمد ثابتی را هر شب به پدر و مادرشان تحویل دهند. اغلب این کودکان و خانواده هایشان اعتیادزده و در بیشتر موارد هر دو والدین معتاد هستند. بیشتر این کودکان مجبورند، هزینه تهیه مواد والدین شان را نیز تأمین کنند. این امر سبب محروم ماندن آنان از تحصیل، طی نکردن رشد جسمانی و روحی، و بسیاری دیگر از نیازهای یک کودک شده است. علاوه بر آن، این کودکان به دلیل نداشتن تخصص و شناخت لازم، اغلب به راحت ترین کارها که درآمد بالایی نیز دارد، دست می زنند. به طور مثال بیشتر آنان به دلیل زندگی در فضاهای بزه، به کارهای غیرمتعارف مانند خرید و فروش موادمخدر و محرک، تن فروشی، دزدی، و در بهترین حالت، گدایی و دست فروشی های کاذب که بیشتر سرپوشی برای انجام فعالیت های غیرقانونی است، می پردازند.
تقریباً تمامی آنان به دلیل سن کم و عدم آگاهی کافی، اطلاع درستی از خوب یا بد بودن این کارها ندارند و تنها به دلیل اجبار افراد بزرگسال سودجو به این فعالیت ها مشغول هستند. تجربه نشان داده است اگر بتوانیم فضاها و گزینه های جدید برای انتخاب جلوی این کودکان بگذاریم، بیشتر آنها در همان ابتدا گرایش به حضور در فعالیت های هنجار اجتماعی پیدا می کنند. برخی دیگر نیز که مدت بیشتری را در فعالیتهای غیرمتعارف بوده اند و برایشان این کارها تبدیل به عادت شده است، نیاز به زمان بیشتر و فضاهای درست دارند تا در طول زمان به سوی فعالیت های هنجار اجتماعی جذب شوند.


جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) به عنوان سازمانی مردم نهاد که بنیانش را بر بازگرداندن حقوق از دست رفته کودکان بنا نهاده است و با داشتن سابقه حضور مستمر در کنار این کودکان و ایفای نقشی متفاوت از آنچه جامعه در برابر آنها ایفا کرده است با برگزاری این سمینار تخصصی به طرح مسئله در مورد چرایی معضل کار کودکان و چگونگی رفع آن می پردازد.